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문화

2,700만원짜리 멜론 누가 사니?

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2,700만원짜리 멜론 어떻게 생겼길래?

<사각형, 피라미드, 하트 모양의 수박들이 일본에서 100달러가 넘는 금액에 팔리고 있습니다> 

Square, pyramid and heart-shaped watermelons like these can sell for upwards of $100 each in Japan

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고급스러운 외관의 쥬얼리 샵처럼 보입니다. 하지만 빛나는 유리벽 안으로 살짝 훔쳐본 Sembikiya의 토쿄지점은 놀라운 종류의 명품을 보여줍니다

It looks like a jewelry shop with its high-end exterior.

But a peek inside the sparkling glass display cases at any of Sembikiya's Tokyo outlets reveals expensive treasures of a surprising kind.

Square, pyramid and heart-shaped watermelons like these can sell for upwards of $100 each in Japan

하트 모양의 수박에서 Ruby Roman 포도(거의 탁구공 크기)까지 이 업체는 눈 튀어나오게 맛있는 과일들을 눈 튀어나오는 가격에 판매하는 데 주력하고 있습니다. From heart-shaped watermelons to "Ruby Roman" grapes, which are the size of a ping pong ball, this retailer specializes in selling mouth-watering produce at eye-watering prices.

그러나 비싸고, 특별경작된 과일을 Semibikiya 의 가게에서만 볼 수 있는 건 아니지요 Expensive, carefully-cultivated fruit, however, is not unique to Sembikiya's stores.

작년에는 홋카이도의 유바리 멜론 2개가 삿포로 도매상가의 첫 경매에서 3백만엔의 기록에 팔리기도 했잖아요 

 In 2016, a pair of premium Hokkaido cantaloupe  칸탈루프(껍질은 녹색에 과육은 오렌지색인 메론) sold for a record $27,240 (3 million yen).

홋카이도 유바리 멜론 경매에 대한 이미지 검색결과


Luxury fruit parlors like this one are a common sight throughout Japan


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일본에서 특히나 이렇게 비싼 과일들이 팔리는 이유는 무엇일까요?

과일의 구매와 소비가 사회적 문화적 관행과 밀접하게 관련되어 있습니다

"Fruit purchase and consumption are tied to social and cultural practices.

라고 미국의 위스콘신 메디슨 대학의 심소연 학장이 말했는데요,

과일은 중요한 식단의 일부일 뿐 아니라, 럭셔리 아이템으로 간주되며, 일본의 확장된 선물관행에서 중요한 역하을 하고 있습니다. 한마디로 럭셔리 선물용이라는 거죠. 

"It is not only an important part of their diet, but, perhaps more importantly, fruit is considered a luxury item and plays an important and elaborate ritual part in Japan's extensive gift-giving practices."

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수천만원을 주고 과일을 먹을 사람이 아무리 부자라도 그렇게 많은 것은 아니니까요. 이건희 회장 정도 되어도, 과연 자주 먹을 수 있을지 생각해보면, 아무래도 다른 사람을 많이 의식하고, 상하 관계가 분명한 아시아 문화에서 고급 과일은 괜찮은 아이템으로 통하고 있는 것 같습니다.

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고급 농작물을 경작하는 것은 일본인 농부들에 의해 꼼꼼함, 세심함과, 노강도의 노동력이 많이 투여될 것입니다.
Cultivating high-end produce usually involves meticulous, labor-intensive practices developed by Japanese farmers.
"딸기의 모양을 바르게 하는 것은 어려워요. 때때로 모양이 동그랗게 되거든요." 그가 가장 소중하게 여기는 비진 히메 딸기(아름다운 공주)는 "scoop-shaped" 국자모양 정도로 크게 키웁니다.
"It's hard getting the shape of these strawberries right -- they can sometimes turn out like globes," says Okuda Nichio, of his highly-prized Bijin-hime (beautiful princess) strawberries, which he tries to grow "scoop-shaped".
These tennis-ball sized Bijin-hime strawberries usually sell for around 500,000 yen ($4,395) each
거의 테니스 공 사이즈 이상이네요 위의 딸기는 50만 엔으로 거의 500만원이 넘는 가격에 팔립니다 These tennis-ball sized Bijin-hime strawberries usually sell for around 500,000 yen ($4,395) each
"It's taken me 15 years to reach this level of perfection."
가장 큰 사이즈인 테니스 공만한 크기의 딸기는 1년에 500개 정도밖에 수확하지 않는다고 하네요
His largest tennis-ball sized strawberries, of which he only produces around 500 a year, usually sell for more than 500,000 yen ($4,395) each.
Ruby Roman grapes에 대한 이미지 검색결과
더 할 수 있지만, 희소성은 아마 높은 가격을 유지하는 일본 농부들의 전략 (tactic)인 것 같습니다. 루비 로만 포도역시 일년에 2,400송이정도만 생산한다고 해요
Rarity is a tactic also employed by the producers of Japan's "Ruby Roman" grapes, who offer just 2,400 bunches of the large red fruit each year.
바나나가 비쌌던 어린 시절을 기억하세요? 지금은 수확량이 많아서 낮은 가격에 먹기 쉽지만, 이런 비싼 과일들도 사실 마케팅 전략으로 가격을 책정하는 것이지 과일 자체가 대단한 건 아니니까요.
위에 보이는 루비 컬러를 얻기 위해 많은 공을 들였(a painstaking process)겠지요? 농부들의 품종 개량을 위한 노력을 무시하는 것은 아니니 오해말아주세요 ㅠㅠ
"These grapes look big and red -- like a ruby. It's been a painstaking process to achieve that red color," he says.

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가격을 한 번 확인해 보세요. 눈이 튀어나오는 (eye-watering, eyepopping) 가격이지요?

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왜 이러는 걸까요? 도대체 이렇게 비싼 과일이 팔린다는 놀라울 수 밖에 없습니다.

완벽한 선물

Gifts of perfection

So why are Japanese consumers willing to pay so much for their fruit?

서구 문화에서 사과와 오렌지는 영양적 가치때문에 소중히 여겨지는 반면, 일본은 과일을 거의 정신적 의미에서 봅니다. 불단에 신들에게 제사드리는 데 정기적으로 이런 과일들을 바치는 것이지요. 

Whereas in many Western cultures apples and oranges are prized for their nutritional value, the Japanese see fruit in almost spiritual terms, regularly offering it to the gods on their butsudan -- or home altars -- and Buddhist steps.

관련 이미지

이런 이유 때문에 고급과일은 존경의 상징적 표현으로 보여지게 된 것입니다

For this reason, high-end fruit has come to be viewed as an important symbol of respect.

일본인들은 이렇게 값비싼 과일을 사서 특별한 행사일 때나 상사와 같이 사회적으로 중요한 사람에게, 그들의 선물이 받는 사람에게 얼마나 특별한지 표현하고자 합니다

"People purchase these expensive fruits to demonstrate how special their gifts are to the recipients, for special occasions or for someone socially important, like your boss," says Shim, who has conducted extensive researched into Japan's luxury fruit market.

산호세 대학의 켄 교수는 과일은 선물이 존경의 표시로 전해지는 기간인 Ochugen 과 Oseib에 특별히 중요하게 사용된다고 합니다

Ken Gehrt, a professor of marketing at San Jose State University, in California, says the fruit is of particular importance during the gift-giving seasons of Ochugen and Oseibo, when presents are bestowed on people as a show of respect.

좋은 과일은 관계중심 문화인 일본에서 정성을 쏟는 뉘앙스의 과정의 일부로 받아들여집니다. 

"Fine fruit is also given as part of the elaborately nuanced process of relationship cultivation in Japan," adds Gehrt, who has conducted consumer research in Japan to help American fruit growers better understand the market.

제 눈에 안경 

The eye of the beholder

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흠 하나 없는 딸기는 보석상자를 닮은 상자에 담겨서 팔리기도 하고 멜론은 화려하게 장식된 나무 상자에 개별 포장되어 팔립니다

As such single flawless strawberries are often sold in containers that resemble a jewelry box, while melons are individually wrapped and presented in ornate wooden boxes.

일본인은 눈으로 먹는다는 말이 있습니다. 분명히 고급 과일은 아름다운 외관이나 사랑스러운 포장방식에서도 튈 수밖에 없습니다.

"It is said that the Japanese eat with their eyes. Certainly high-end fruit stands apart in terms of its beautiful appearance and the lovely way it is packaged and presented," says Gehrt.

아마 존경과 감사를 표현하고 신에게 바치는 제사물이라는 생각이 강하다 보니 이렇게 값비싼 과일 선물이 인기를 얻게 된 것 같습니다. 실용성을 중요하게 여기는 사람이나 그런 문화에서는 어울리는 사업 아이템은 아닌것 같네요 ^^ 

어떤 선물을 받을 때 주는 사람의 정성과 사랑이 느껴질까요? 고민해 봐야겠습니다

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